Jak loutky ovlivňují lidskou psychiku
Existuje mnoho důvodů, proč jsou lidé přitahováni k loutkám (a všechny je časem prozkoumáme), ale chceme začít tím, jak loutky interagují s lidskou psychikou.
Přirozená potřeba přisuzovat objektům lidské vlastnosti
Domnívám se, že loutky pravděpodobně vznikly, když někdo potřeboval vyprávět příběh – možná o lovu zvířat – a použil jednoduché předměty, jako kameny nebo klacky, aby reprezentoval lovce a zvířata. Tyto beztvaré objekty však mohly být matoucí, a tak je lidé začali přetvářet do tvarů lidí nebo zvířat. Tato tendence přisuzovat neživým objektům lidské vlastnosti je prastarý lidský impulz. Kolik lidí znáte, kteří například pojmenovali své auto nebo přisuzují různé talismany lidskými vlastnostmi? Tento jev je vědecky známý jako antropomorfismus.
Šamani a kouzlo oživování
To, co přitahuje loutkáře i publikum do kouzelného světa loutek, je schopnost přenést své vědomí nebo jeho část na loutku. V psychologii se tento proces nazývá externalizace. Loutka umožňuje jedinečný způsob vyjádření vnitřních myšlenek, pocitů a zkušeností, které mohou působit velmi reálně. Tato zkušenost je natolik silná a fascinující, že může člověka přeměnit v loutkáře – animátora.
V průběhu dějin byl tento fenomén hojně využíván v náboženských rituálech. Šamani v mnoha kulturách používali loutky nebo figurky jako prostředníky při navazování kontaktu s duchy, božstvy nebo přírodními silami. V křesťanství se loutky tradičně používaly v lidovém divadle pro vyprávění biblických příběhů a šíření křesťanského učení, zejména během středověku. Například v Itálii se během náboženských slavností používaly mariánské loutky (představující Pannu Marii), které daly jméno marionetám.
Rozdíl mezi loutkou a panenkou
Loutky a panenky jsou si velmi podobné, ale jejich hlavní rozdíl spočívá v jejich použití. Loutka je navržena tak, aby byla oživována a manipulována, což umožňuje vypravěči nebo herci „vdechnout život“ postavě, kterou loutka představuje. Pokud vezmete panenku a začnete s ní vyprávět příběh, animovat ji a komunikovat prostřednictvím ní, stává se loutkou. Pokud však panenku používáte pouze jako objekt k interakci (například pro hru nebo sběratelství), zůstává panenkou.
Děti často mluví s panenkami a kladou jim otázky. Dítě může „vyměnit role“ a odpovídat si samo „jako by“ bylo panenkou (jak stárneme, děláme to spíše v myšlenkách).
Loutky jsou naopak objekty, skrze které lidé komunikují s někým jiným, například s učitelem, přítelem, publikem nebo terapeutem. Loutky mohou pohybovat končetinami a někdy i dalšími částmi, jako jsou oči nebo ústa. Mohou také mluvit mezi sebou: loutkář může mít jednu loutku v každé ruce nebo dvě osoby mohou ovládat každá jednu loutku.
Masky jsou jako loutky, které nosíme – místo toho, abychom mluvili prostřednictvím loutky, přijímáme charakter masky. Rozdíly mezi maskami a loutkami se snižují, když používáme loutky z papírových talířů, které držíme blízko obličeje. Loutky na tyči jsou téměř jako masky, protože je držíme před sebou.
Rád bych vám představil další témata, která bychom mohli prozkoumat v příštích dílech této série: